dimecres, 24 d’octubre del 2012

Estadística


Aquests dies a l'escola els mestres estem fent una formació de matemàtiques. 
Cada dia farem activitats diverses sobre un dels blocs de mates que apareixen al Currículum. El primer dia vam reflexionar i aprendre activitats sobre ESTADÍSTICA.
Fer estadística és comparar coses, ordenar-les i classificar-les.
A Infantil primer s’ha d’experimentar amb el propi cos (fer estadístiques del color de les bates, de la roba, del color dels cabells, alçada, pes, número de peu...).

Després podem introduir els MULTILINKS, que són molt adequats per fer estadística i votacions a la classe.




  L’estadística es pot fer amb molts temes diversos:
  • Aniversaris
  • Color de les bates
  • Anys que tenim
  • Fruites que ens agraden
  • Esmorzar preferit
  • Per triar projectes
  • Número de germans
  • Dinar preferit
  • Edat dels avis
  • Activitats extraescolars
  • Què hem fet durant les vacances
  • Animal preferit
  • ...



PRÀCTICA:
Després d’aquesta sessió, jo vaig realitzar una estadística a la classe per posar en pràctica tot el que havia après.

A partir d’una lectura de la classe on apareixia una recepta per fer Creps, vaig proposar als nens i nenes que pensessin quina era la seva crep preferida. Aleshores els hi vaig donar un paper perquè escrivissin el seu nom, i els hi vaig dir que el faríem servir per fer votacions i veure quina era la crep que més ens agradava en aquesta classe. Evidentment, jo també vaig votar!

Un per un van anar sortint i dient quina era la seva crep preferida. Cada cop que sortia un tipus nou, jo escrivia un cartellet i els nens col·locaven el seu nom al damunt. Quan tots van haver sortit, vam poder establir una conversa molt profitosa: quina és la crep que més ens agrada? Quina menys? Què passa amb els empats? Quans tipus diferents hi ha?

A més a més, per posar-hi una mica d’imaginació, els vaig dir que ara la classe es convertia amb una CREPERIA i que tots nosaltres érem cambrers del restaurant i teníem una carta on servíem aquests tipus de creps. A partir d’aquí, els vaig anar dient preguntes, que no eren més que problemes mentals:
-        
  1. Si jo vinc a dinar en aquesta creperia i us demano dues creps de caramel, què passa? (Que ens en falta una)
  2. Si jo vinc amb 4 amics a la creperia i tots volem creps de pernil, què passa? (Que en en falten dos). 
  3. I si demanem tots creps de xocolata? (No passa res, perquè ens en sobraran 4).


A part de donar solucions imaginatives als problemes que anaven sorgint, sense adonar-se vam estar fent comparacions, agrupacions i moltes sumes i restes!

Aquí us deixo una foto de com va quedar la gràfica finalment ordenada i us animo a provar-ho, val molt la pena!

2 comentaris:

  1. Uauu, m'ha encantat aquesta entrada! L'activitat d'estadística la trobo encertadíssima, dona per a molt! Una idea genial, gràcies per compartir-la, Ana!

    ResponElimina
  2. Gràcies Lila, ja aniré penjant el que pugui d'aquest curs, perquè és molt interessant!

    ResponElimina